tirsdag 6. november 2012

nyeLESEFRØ-forum






 

 

 

 

 

 

 

 

Tjuefem representanter for nyeLESEFRØ-barnehagene i Bydel Søndre Nordstrand var onsdag 31.10 samlet på Deichmanske bibliotek, Bjørnholt for et nytt møte i nyeLESEFRØ-forum. Målet med møtene er å bli kjent ny litteratur kombinert med å dele erfaringer knyttet til arbeid med litteratur i barnehagen.

 
På programmet stod som vanlig presentasjon av nye bøker ved biblioteket i tillegg til felles diskusjon rundt titler som har blitt presentert tidligere. Barnehagenes faglige bidrag denne gangen var ved Lars Natvig fra Jettegryta barnehage: «Med boken som bruksanvisning. Ulike strategier i formidling til barn».

Hvor er bruksanvisningen? Tittelen på Lars sitt foredrag viser til et spørsmål stilt av en jente i Jettegryta barnehage. Det hun siktet til var en bok de hadde lest i barnehagen dagen før som hadde blitt utgangspunkt for leken etterpå. Praksisfortellingen dannet utgangspunkt for det engasjerende foredraget Lars holdt for oss om lesing med barn. Jenta han fortalte om var en av dem som strevde sosialt i barnehagen. For henne ble boken en vei inn i leken og felleskapet. Selv brukte hun ordet bruksanvisning med den største selvfølge, et ordvalg som konkretiserer betydningen litteratur kan ha både for barn og voksne. God litteratur kan gi oss et språk som gjør oss bedre i stand til å kommunisere med menneskene rundt oss. Ofte er gode bøker nettopp bruksanvisninger i livet.

Lars hadde mange gode refleksjoner og alt kan ikke oppsummeres her, men han avsluttet med å sette TRAS-skjemaet og kartleggingen som foregår i barnehagene i perspektiv. Hva om vi snur på det? spør han. Neste gang du får i oppgave å tras-kartlegge et barn, prøv først å bytte ut stedene der det står «barnet» med «de voksne»: 

Viser «de voksne» interesse når dere ser i bildebøker? 
Deltar «de voksne» aktivt i rim og regler? 
Husker «de voksne» rim og regler som ofte blir brukt? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar