Tjuefem representanter for nyeLESEFRØ-barnehagene i Bydel Søndre Nordstrand var onsdag 31.10 samlet på Deichmanske bibliotek, Bjørnholt for et nytt møte i nyeLESEFRØ-forum. Målet med møtene er å bli kjent ny litteratur kombinert med å dele erfaringer knyttet til arbeid med litteratur i barnehagen.
På programmet stod som vanlig presentasjon av nye bøker ved
biblioteket i tillegg til felles diskusjon rundt titler som har blitt
presentert tidligere. Barnehagenes faglige bidrag denne gangen var ved Lars Natvig fra Jettegryta barnehage:
«Med boken som bruksanvisning. Ulike strategier
i formidling til barn».
Hvor er bruksanvisningen? Tittelen på Lars sitt foredrag viser til et spørsmål stilt av en jente i
Jettegryta barnehage. Det hun siktet til var en bok de hadde lest i barnehagen dagen
før som hadde blitt utgangspunkt for leken etterpå. Praksisfortellingen dannet utgangspunkt
for det engasjerende foredraget Lars holdt for oss om lesing med barn. Jenta han fortalte om var en av dem som
strevde sosialt i barnehagen. For henne ble boken en vei inn i leken og
felleskapet. Selv brukte hun ordet
bruksanvisning med den største selvfølge, et ordvalg som konkretiserer
betydningen litteratur kan ha både for barn og voksne. God litteratur kan gi
oss et språk som gjør oss bedre i stand til å kommunisere med menneskene rundt
oss. Ofte er gode bøker nettopp bruksanvisninger i livet.
Lars hadde mange gode refleksjoner og alt kan ikke
oppsummeres her, men han avsluttet med å sette TRAS-skjemaet og kartleggingen som
foregår i barnehagene i perspektiv. Hva om vi snur på det? spør han. Neste gang
du får i oppgave å tras-kartlegge et barn, prøv først å bytte ut stedene der det står «barnet»
med «de voksne»:
Viser «de voksne» interesse når dere ser i bildebøker?
Deltar «de voksne» aktivt i rim og regler?
Husker «de voksne» rim og regler som ofte blir brukt?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar